söndag 29 juli 2012

Fikabordet - Vaniljbullar och kanelbullar

Bullar är verkligen något klassiskt som bara måste finnas när någon fyller år och jag har lite svårt för att köpa bullar, det måste vara hembakt. Förr gjorde jag alltid kanelbulle på kanelbulle på kanelbulle på men nu gör jag alltid istället 50/50 kanelbullar och vanlijbullar. Kul med lite variation! Och det passar sig väldigt bra då min äldsta tjej älskar vanlijbullar och mannen min är galen i kanelbullar. Det är typ det enda han äter i fikabrödsväg så självklart måste jag ju baka det till honom om inte annat. Jag använder alltid samma recept och det kommer nedan...



Bullar

2 pkt jäst
1tsk salt
2dl socker
300g smör
1 liter mjölk
ca. 3l mjöl

Smula jästen fint och häll på salt och socker. Låt smälta samman. Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt bli 37 grader (fingervarmt). Låt hellre vara lite kallare om ni är osäkra för om det blir för varmt så jäser de inte lika bra.
Häll ner smörblandningen med jästen när den smält, tillsätt nästan allt mjöl. Arbeta samman, antingen i maskin eller för hand. Låt hellre vara lite kladdig än för torr, det ger saftigare bullar.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 45 min.

Vaniljbullar: Kavla ut degen och bred på rejält med smör. Strö över strösocker och därefter pudra över vaniljsocker med en sil. Rulla ihop och skär eller klipp bullarna som ni önskar.

Kanelbullar: Kavla ut degen och bred på rejält med smör. Strö över strösocker och kanel. Rulla ihop och skär eller klipp bullarna som ni önskar.

Låt bullarna jäsa på plåt under bakduk i 1 timme.

Grädda 5-7 min mitt i ugnen på 250 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar