lördag 3 mars 2012

Cake pops på vanlijmuffins

För ett tag sedan gjorde jag minivanlijmuffins som inte blev så värst snygga. Så för att ta vara på dem så passade jag idag på att göra lite cake pops på dem. Det är perfekt när man vill ta vara på muffins/cupcakes som inte riktigt blir som man tänkt sig. 

Jag passade idag på att ta lite bilder under själva genomförandet för att visa hur jag gör när jag gör cake pops. Jag glömde dock bort att fota själva chokladdoppandet men ni får tänka er hur det kan se ut. :-)

Det som är bra med cake pops är att man kan göra det med vad man har hemma eller vad man känner för helt enkelt. Antingen hårda kakor eller mjuka kakor, det går lika bra vilket som. Här har jag alltså använt mig av vanlijmuffins.

Idag använda jag mig av matberedaren för enkelhetens skull :-) Först mixade jag sönder muffinsarna.

I med philadelphiaost (jag kan inte säga exakt mängd för jag kör på känn)
Mixa ihop så det blir en deg.
Rulla bollar i en storlek du tycker känns lagom. Jag gör dem hellre lite mindre och att man kan äta två :-)

Färdiga pops :-) Jag smälter choklad över vattenbad och tillsätter lite olja för att få den slätare. (Idag använde jag Coops vita choklad och den är INTE bra, köp inte den! Den blir inte alls bra när man smälter så den rekommenderar jag INTE)

Doppa först pinnen i chokladen och stick den sedan i bollen. Därefter doppar man hela bollen i chokladen och låt den rinna av. När den stelnat till något som dockpar man i strössel eller vad man nu vill ha för dekoration.
Jag hade lite sommarkänslor av det fina vårvädret som varit ett tag nu så jag färgade chokladen grön med pastafärg och doppade i sommarströssel från Dr Oetker.

Enkelt sätt att ställa dem är att fylla en burk med socker.


Skickade över några till grannarna för att pigga upp i sjukstugan och de blev uppskattade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar