söndag 25 mars 2012

Våffeldagen

Idag den 25 mars så är det våffeldagen, så idag självklart äter vi våfflor. Enligt min äldsta dotter så är det våffeldagen varje dag eftersom hon gärna skulle vilja leva på det :-) Jag håller väl inte helt med om hennes kärlek till våfflor, tycker att det kan vara gott med någon men man blir ju proppmätt på max två våfflor och sen hungrig en stund senare igen. Men men är det våffeldagen så är det. Jag gjorde våfflor med lägre GI i så jag också med gott samvete kan äta och de blev jättegoda.

Våfflor med lågt GI

4 dl dinkelmjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
75 g smör

Blanda de torra ingredienserna och vispa samman med mjölken. Rör i ett ägg i taget och därefter i med smöret. Låt svälla en liten stund innan du börjar grädda.
Servera med vispad grädde och bär.

Godast tycker jag det är när man äter med färska bär till men det var slut på affären så jag fick hålla till godo med frysta hallon som jag tinade till lite snabbt i mikron.


Till Lizette som kommenterade på mitt inlägg om fredagsmys. Jag skulle svara på kommentaren men klumsiga jag klickade fel och råkade radera din kommentar :-( Inte bra när de "knapparna" ligger brevid varandra! Du får gärna kommentera igen för jag vill gärna titta in på din blogg :-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Jo, jag skrev att jag går på LCHF, har gjort det i tre månader nu. Jag brukar unna mig ca en gång i veckan med chokladmousse. Vispar 2 dl grädde och smälter en chokladkaka (70%) och rör ihop. Jättegott! Jag har bilder på den någonstans i bloggen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det viktigt att unna sig?! Kul att du skrev igen och nu ska inte de klumpiga fingrarna vara framme denna gång ;-)

      Radera