tisdag 20 december 2011

Mozartkulor

Idag blev det lite mozartkulor gjorda. De är alltid lite extra uppskattade av min pappa :-)
Jag föredrar recept med lite cognac i mandelmassan.





Mozartkulor:



250 g nougat


400g mandelmassa


en skvätt cognac


200 g mörk choklad






Blanda mandelmassan med cognacen. Jag brukar bara ta en skvätt och knåda in i massan. Dela mandelmassan och nougaten i så många bollar du vill ha. Av detta recept gör jag ca 25-30 bollar. Beror ju på hur stora man vill ha :-)

Platta ut mandelmassan och lägg den runt nougatkulan. Gör så med alla. Smälta chokladen och doppa alla bollar en och en och lägg på bakplåspapper för att stelna. På dessa har jag tagit en sked med lite choklad på och "stänkt" över för att få lite mönster på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar