fredag 4 maj 2012

Snickers LCHF

Idag testade jag på att göra en nyttigare variant av snickers. Det finns ett ekologiskt jordnötssmör utan socker så det blev jag självklart sugen på att testa.Jag hittade det på ICA Maxi. Jag tycker de blev jättegoda, min man höll väl inte riktigt med mig utan tyckte inte att det var sött nog. Men när man inte äter speciellt mycket socker i övrigt så blir allt mycket sötare även om det inte är det. Jag använde mig av 86% choklad så om man vill att den ska bli lite lenare så kan man självklart använda 70% choklad istället.

Så här gjorde jag;

Snickers LCHF
200g mörk choklad (minst 70%)
2 dl ekologiskt jordnötssmör
1,5dl jordnötter

Smält chokladen över vattenbad. Smält jordnöttsmöret tillsammans med jordnötterna i en kastrull på svag värme. Häll hälften i chokladen i en form och ställ i frysen en liten stund så det stelnar till. Bred därefter ut jordnötsblandningen och häll därefter resten av chokladen över och bred ut. Ställ i kylen minst ett par timmar eller i frysen om man vill att det ska gå lite snabbare. Skär i små bitar. En liten bit räcker långt med dessa. Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar