tisdag 7 augusti 2012

Fikabordet - Biskvier

Jag har aldrig testa biskvier förut och fått för mig att det ska vara så svårt. Tänk om, det var inte alls svårt. Jag rekommenderar verkligen att testa för de blev supergoda. Jag valde att fylla dem med gräddsmörkräm smaksatt med citron.


Biskvier
ca 25 st stora eller 40 små

Bottnar:
275 g mandelmassa
1 1/2 dl socker
2 äggvitor

Riv mandelmassan, blanda samman med socker och äggvitor och vispa till pösig smet. Spritsa runda kakor ¨på plåt och låt dem vila 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca. 15-20 minuter. Låt kallna på plåten innan du lossar dem.

Fyllning:
stor sats som funkar utmärkt att frysa

450 g smör, mjukt
1 burk sötad kondenserad mjölk
valfri smaksättning, här använde jag 2 msk citronessens

Vispa samman allt till en slät kräm. Bred på kräm på varje kakas undersida. Forma den som en spets. Ställ i frysen minst 15 minuter så de blir ordentligt kalla.

Garnering:

200 g valfri choklad
1 msk olja

Smält chokladen och rör i oljan. Doppa krämsidan på varje biskvi och ställ i kylen för att stelna.

2 kommentarer: