fredag 27 april 2012

Mjuk chokladkaka

Idag fyller min fina bror år. GRATTIS JONAS!

Eftersom det bakas en hel del i detta hem men inte äts så mycket så passade jag på att stå för lite fikabröd till födelsedagsfikat. Jag gjorde iordning ett fat med bullar och tre sorters kakor. Tänk vad mysigt det blir bara av att slå lite cellofan runt det! Sedan bakade jag även två sockerkakor, en chokladig och en med smak av kokos. Receptet på chokladkakan kommer längre ner. Kokoskakan fick jag ingen bild på men alla gäster var iallafall mycket nöjda med allt fika så det var jättekul!


Chokladig sockerkaka

200 gram smör eller margarin
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl muscovadosocker (mörkt eller ljust efter smak)
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
4 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
ev. choklad till garnering

Vispa smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda torrvarorna och tillsätt dem därefter i smeten. Häll i smörad form och grädda på 175 grader i ca. 40 min.
Smält choklad och ringla över.

2 kommentarer: