måndag 23 april 2012

Recept på tårtbottnar

Detta recept använder jag mig av till ljusa tårtbottnar. Det är jättebra och man får alltid en luftig, hög och fin botten som man kan skära minst 3 men oftast 4 bottnar av.

Ljusa tårtbottnar

5 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
1,5 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (kan bytas mot annan smaksättning)

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg och socker poröst.
  3. Blanda samman mjöl, potatismjöl, bakpulver och vanlijsockret i en skål och rör därefter ner det i äggblandningen. Rör försiktigt och inte för mycket, bara så att det inte blir några mjölklumpar kvar.
  4. Häll i smörad springform. (Jag sätter alltid en krage av bakplåtspapper för att den inte ska svälla över)
  5. Grädda i ugnen ca 45-60 min. Känn efter med sticka. Tänk på att inte öppna ugnsluckan under första halvan av gräddningstiden.
  6. Ta ut den och låt den stå några minuter, därefter tar jag bort springformens kant och lägger tårtbotten med toppen neråt för att "platta" till den.
  7. Plasta in och frys. Skär den när den är fryst, mycket lättare att få snygga och jämna bottnar då.

2 kommentarer: