lördag 18 februari 2012

Minisemlor

Fick ett ryck här på kvällen och bakade lite minisemlor. Nu luktar det ljuvligt här hemma.

Minisemlor
75g smör
2,5 dl mjölk
25g jäst
1dl socker
1tsk malen kardemumma
1 nypa salt
8dl vetemjöl

Smält smör och häll i mjölken. Låt bli fingervarmt. Häll det över den smulade jästen och rör tills det smält samman. Tillsätt de andra ingredienserna och arbeta tillsammans i maskin i ca 5 minuter. (självklart funkar det lika bra att göra det för hand men förläng då tiden.) Jäs i 40 minuter. Dela degen i 20 bitar och rulla dem till bollar. Jäs ytterligare 30 minuter på plåt. Grädda i ca 10min på 225 grader, mitt i ugnen.

Varje gång jag bakar så är jag så lycklig över mina bakhanddukar som min farmor har broderat mitt namn på. Hälften ser ut som denna och resten har SG 1998 (jag hette Gustavsson innan jag gifte mig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar