torsdag 28 juni 2012

Philadelphiabullar

Jag har på många bloggar sett detta recept på philadelphiabullar och tänkt att jag skulle testa på det någon gång men det har aldrig blivit av. Först nu när jag läste ett inlägg på en baksida på Facebook som jag är med i så tänkte jag att nu måste jag ju testa på dem.

Bra val för de blev jättegoda! Här får ni receptet :-)

Philadelphiabullar
ca 30 st.

5 dl mjölk
1 pkt jäst
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1/2 tsk salt
10-12 dl mjöl

Fyllning
150 g rumsvarmt smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

ägg
pärlsocker

Värm mjölken till 37 grader och rör sedan ner jästen. Blanda i socker, salt och mjöl och blanda väl, gärna i maskin. Häll upp degen (som är väldigt kladdig) på ett bakplåtspapper i en långpanna. Bred ut den över hela pannan. Jäs under bakduk i 30 minuter. Under tiden den jäser rör ihop fyllningen.

När den jäst klart så tryck hål med mjölad tumme och fyll dem med fyllningen. Tänk på att göra det jämt över hela pannen då man sedan skär dem i rutor. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädde i 200 grader, mitt i ugnen i ca 20 min tills den har fått fin färg. Håll lite koll.
Skär i rutor och NJUT!


6 kommentarer:

  1. ser galet gott ut! skicka hit några!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du får så gärna titta förbi på en fika :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja de är galet goda, jag var tvungen att frysa dem så inte alla försvinner på en gång :-)

      Radera
  3. Bakade dom i dag! Men hade inget pärlsocker hemma och glömde pensla med ägg! Men dom blev supergoda ändå!/Hälsningar Lila-Christina

    SvaraRadera
  4. Bakade dom i dag! Men hade inget pärlsocker hemma och glömde pensla med ägg! Men dom blev supergoda ändå!/Hälsningar Lila-Christina

    SvaraRadera