onsdag 4 juli 2012

Chokladtårta med fudge

Jag läser ju som sagt en hel del bakbloggar :-) och på en av dem Bakverk och Fikastunder hade fina Ulrika gjort en chokladkaka med fudge. Kan man annat än att testa den...haha, hur gott låter inte det? Sagt och gjort, jag passade på att baka den när min mor bjuder hem sig på födelsedagsfika hos oss :-) Så nu har mina bröder med familjer och mamma och pappa varit här och jag tror den blev en hit hos alla, huuuur god som helst. Rekommenderas varmt!

Receptet hittar du HÄR hos Bakverka och Fikastunder eller längre ner efter bilderna.

Jag valde att dekorera kakan med lite färska jordgubbar och hallon och därefter pudra över lite florsocker istället för kakao som Ulrika hade gjort.




Chokladtårta med fudge

Botten

150 g smör
2 st ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe, kallt
1,5 dl mjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet. Sikta mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
Grädda i en smord form på 24 cm i 175 gr i mitten av ugnen i 20 min. 
Låt kakan svalna i formen.



Fudge
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk 70% choklad
75 g mjukt smör

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning i ca 5 minuter till en tjock och blank smet. Tag kastrullen ifrån plattan och rör i smöret.
Häll smeten på chokladbottnen och låt kakan kallna.
 
Servera med lättvispad grädde.


2 kommentarer: