söndag 4 mars 2012

Morotscupcakes


Har ett bra tag nu gått och funderat på att göra morotscupcakes. Det har helt enkelt inte blivit av men idag då tog jag mig i kragen och gjorde det tillsammans med dotra. Min stora tjej blev sex år i januari och hon älskar att få baka tillsammans med mamma och det är en sån mysig stund tillsammans. Hon är jätteduktig på att måtta upp vispa och så vidare. Brås på mamma med bakintresset kanske ;-)

Så morotscupcakes blev det med philadelphiafrosting på. MUMS! Enligt dotra blev den ännu godare just för att frostingen var gul (hennes favoritfärg) och jag är nog benägen att hålla med :-) Hade lite fjärilar färdiggjorde som vi dekorerade med just för att man får så härlig sommarkänslor nu när solen lyser ute.
Det är ett jättebra recept också för de blir verkligen saftiga och härliga! (Recept följer nedan...)



Morotscupcakes med philadelphiafrosting
2,5 dl socker
1,5 dl olja
2 ägg

2,5 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära

3,5 dl finrivna morötter

Vispa samman socker med oljan. Tillsätt ett ägg i taget och rör ordentligt.
Blanda samman mjöl, bikarbonat, salt, kanel och ingefära i en bunke.
Blanda ner mjölblandningen i sockerröran, och blanda därefter till sist ner morötterna.

Fyll formarna (jag fyller till ca hälften) och grädda på 175 grader i 15-20 min. Var med och känn efter med sticka, när stickan är ren så är de klara. Jag har en jättedålig ugn så jag får alltid ha inne lite längre.
Låt de svalna helt innan du lägger på frostingen.

Frosting
200 g philadelphiaost
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
1,5 florsocker (smaka av och tillsätt mer om du vill ha den lite sötare)

Vispa samman osten med smöret och tillsätt därefter resten och vispa till slät smet. Tillsätt färg om du vill färga den. Spritsa eller bred på den på cupcakesen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar